آموزش قرار دادن شماره صفحه در ورد
اسفند 21, 1397 آموزش / ترفند ها بدون دیدگاه

شماره گذاری صفحات ورد

استفاده از قابلیت شماره گذاری در ایجاد سند هایی که دارای صفحات مختلف است مسئله ای ضروری است. بعنوان مثال برای نوشتن مقالات ، پایان نامه ها و جزوات درسی این گزینه بسیار کاربردی و مهم است. در ادامه این مطلب قصد داریم به نحوه انجام این کار و برخی مشکلات رایج کاربران در این رابطه بپردازیم. این آموزش در همه نسخه های برنامه ورد کاربرد داشته و مخصوص به یک نسخه خاص نیست. تنها مسئله این است که شاید جای برخی از گزینه های نامبرده در مطلب متفاوت باشد.

چگونه صفحات خود را در ورد شماره گذاری کنیم؟

برای شماره گذاری صفحات خود، در هر جای مطلب که هستید به تب Insert بروید و در بخش Header & Footer بر روی گزینه Page Number کلیک کنید. پس از آن تنها کافیست در منویی که زیر این گزینه باز میشود یک حالت را برای قرارگیری شماره گذاری خود در صفحه انتخاب کنید. مشاهده میکنید که همه صفحات شماره گذاری شده اند و اگر صفحه جدیدی باز شود به صورت خودکار شماره گذاری میشود. برای خروج از حالت ویرایش کلید Esc را بزنید. در صورتی که بخواهید شماره گذاری صفحات خود را پاک کنید باید در همان منویی که در آدرس بالا بیان شد گزینه Remove Page Numbers را انتخاب کنید.

شماره گذاری صفحات در برنامه ورد

چگونه زبان شماره گذاری را تغییر دهیم؟

شاید شما به هر دلیلی بخواهید شماره گذاری صفحات انگلیسی باشد. برای ایجاد این تغییر در نوشته خود بر روی شماره یکی از صفحات دابل کلیک کرده تا به حالت انتخاب در بیاید. پس از آن میتوانید با زدن کلید های ترکیبی Ctrl +left Shift زبان شماره گذاری صفحات را انگلیسی کنید. و با ctrl + right shift می توانید زبان را فارسی کنید.

چگونه شماره صفحه اول را مخفی کنیم؟

در برخی از نوشته ها شاید نویسنده بخواهد شماره صفحه اول را مخفی کند. برای اعمال این تغییر در نوشته خود میتوانید بر روی Header و یا Footer یکی از صفحات کلیک کنید تا تب مربوط به ویرایش آن باز شود. حالا میتوانید در تب Design گزینه Different First Page را پیدا کرده و آن را فعال کنید. حالا مشاهده خواهید کرد که نمایش شماره ها از صفحه دوم و با شماره 2 شروع میشود.

چگونه از صفحه دلخواهمان شماره گذاری را شروع کنیم؟

در برخی از نوشته ها مثل مقالات شاید مشاهده کرده اید که نویسنده شماره گذاری را از یک صفحه دیگر بجز صفحه اول آغاز کرده و صفحات ابتدایی برای معرفی مطلب و یا فهرست مطالب در نظر گرفته شده. اگر میخواهید این تغییر را در نوشته های خود اعمال کنید، باید در این چند مرحله این کار را انجام دهید.

1.شماره گذاری صفحاتی که دارید، طبق آنچه در ابتدای این مطلب بیان شد.

2.انجام بخش بندی

پس انجام شماره گذاری در صفحات، صفحه ای که میخواهید شماره گذاری از آنجا شروع بشود را در نظر گرفته و به صفحه قبل از آن بروید. مثلا اگر میخواهید شماره گذاری از صفحه پنجم شروع شود به پایان صفحه چهارم بروید و نشانگر درج متن را در پایان این صفحه قرار دهید. حالا در این حالت تب Layout را باز کرده و بر روی گزینه Breaks کلیک کنید. از منویی که در زیر آن نمایش داده میشود گزینه Next Page را انتخاب کنید.

3.شماره گذاری در بخش دوم (قسمتی که میخواهید شماره گذاری از آنجا شروع شود.)

حالا در صفحه ای که میخواهید شماره گذاری از آنجا شروع شود بر روی Header ویا Footer دابل کلیک کنید تا به حالت ویرایش در بیاید. سپس در همین حالت به تب Insert بروید و بر روی گزینه Page Number کلیک کنید. در بین گزینه هایی که نمایش داده میشود گزینه Format Page Numbers را انتخاب کنید. در پنجره جدیدی که باز میشود گزینه Start at را فعال کرده و عددی که میخواهید شماره گذاری با آن عدد شروع شود را در کادر مقابل مشخص کنید.

4.پاک کردن شماره در بخش اول(قسمتی که میخواهید فاقد شماره گذاری باشد.)

حالا مشاهده خواهید کرد که شماره گذاری از صفحه مورد نظرتان به آنچه انتخاب کرده اید تغییر کرده. ولی هنوز صفحات قبلی شماره دارند. برای حذف شماره های صفحات ابتدایی به این شکل عمل کنید. بر روی صفحه ای که شماره گذاری جدید از آنجا آغاز شده بروید و بر روی Header و یا Footer کلیک کنید. تا به حالت ویرایش در بیاید. حالا در تب Design گزینه Link to Previous را انتخاب کنید. اکنون میتوانید شماره های صفحات قبلی را پاک کنید.