آموزش نحوه تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده

آموزش نحوه تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده

این آموزش برای تمام شغل های دارای مالیات بر ارزش افزوده نگارش شده است به جز اظهارنامه سوخت، دخانیات و آلایندگی . پس دقت فرمایید اگر شغل شما مربوط به سه گزینه بالایی است . آموزش مربوط به شما نمی باشد.

در اکثر کشورها علاوه بر مالیات های رایج و مستقیم شکل دیگری از مالیات وجود دارد که به آن مالیات غیر مستقیم و یا ارزش افزوده گفته می شود و در چرخه اقتصادی نقش بسیار کلیدی ایفا می کند؛

یک سری از کالا ها و خدمات بر طبق قانون به آن مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد که صاحبین حرف و مشاغل باید آنرا از خریدار گرفته و در اختیار دولت قرار دهند .

برای مثال اگر شما یک مشاوره املاک باشید و یک قرارداد خرید ملک را ثبت کرده باشید باید مالیات این خدمت را از مشتری گرفته و به دولت پرداخت کنید.

یا اینکه شما یک محصول به مشتری فروخته اید، مثلاً یک لپ تاپ میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ لپ تاپ اضافه شده و باید از مشتری طلب کنید و به دولت تسلیم نمایید.

میزان مالیات غیرمستقیم یا همان ارزش افزوده بر اساس قانون تعیین می شود و باید مجلس تعیین کند فعلاً تا پایان سال 1398 ، نرخ مالیات ارزش افزوده 9 درصد می باشد و احتمال دارد در سالهای آینده تا 12 درصد افزایش یابد.

مالیات بر ارزش افزوده (مالیات غیر مستقیم ) را چه زمانی باید ارسال کنیم

مالیات بر ارزش افزوده ، رابطه مستقیم با ارسال معاملات فصلی دارد یعنی در هر پایان فصل شما باید اطلاعات مربوط به فعالیت خود را در سامانه معاملات فصلی ارائه دهید و در سامانه ارزش افزوده نیز اطلاعات خود را وارد کرده و در صورت وجود مبلغ ارزش افزوده ؛ باید ارزش افزوده را در همان زمان پرداخت کنید .

پایان هر سه ماه یک بار که میشود یک فصل ( بهار ، تابستان ، پاییز ، زمستان ) باید اطلاعات ارزش افزوده خود را در سامانه ثبت کنید. زمان دقیقی که شما باید اظهارنامه ارزش افزوده را تکمیل کنید 15 روز ابتدای فصل بعد می باشد ؛

بدین معنا که اگر شما می خواهید اظهارنامه تابستان را ارسال کنید، فقط 15 روز ابتدایی ماه مهر را مهلت دارید که ارسال کنید ( ابتدای فصل پاییز). و پس از آن شامل جریمه می شوید.

در بعضی از زمانها و به جهت اتفاقات ناخواسته و یا تصمیمات سازمان امور مالیاتی این تاریخ را تمدید نیز می کنند که باید حتما به سایت سازمان دارای بخش نظام مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کرده و اخبار و اطلاعات در این خصوص جویا شوید.

نحوه محاسبه ارزش افزوده

برای مثال شما فروشنده لوازم خانگی هستید و یک یخچال را به فروش رساندید ، مبلغ این یخچال 100.000 تومان بوده است . میزان 9 درصد مالیات به آن اضافه می شود .

پس جمع مبلغ می شود 109000 تومان ، شما باید این مبلغ را از مشتری دریافت کنید. و 9000 تومان اضافه را به دولت تسلیم نمایید .

به طور کلی به مبلغ  9 درصد از خدمات شما و یا محصول فروخته شده شما مالیات بر ارزش افزوده است و سهم دولت می باشد.

و در پایان هر فصل باید اطلاعات مربوط به آن را در سامانه وارد کنید و به دولت تحویل نمایید . 9 درصد ارزش افزوده از دو بخش 3 درصد عوارض و 6 درصد مالیات تشکیل شده است .

نکته بسیار مهم این است که اگر شما فروشنده باشید و محصولی را خریده اید و بعد آنرا فروختید (یعنی باید ارزش افزوده در چرخش همین محصول باشد نه اینکه در جای دیگر شما ارزش افزوده پرداخت کرده باشید و بخواهید در این بخش از آن بهره بگیرید).

می توانید ارزش افزوده پرداخت شده از سمت خودتان را از ارزش افزوده ای که باید پرداخت کنید کم کرده و مبلغ نهایی را به دولت تحویل نمایید . روی همان مثال فروشنده لوازم خانگی جلو میرویم .

اگر شما از عمده فروش یخچال را 90.000 تومان خرید باشید و برای این 90.000 تومان مبلغ 8100  تومان مالیات پرداخت کرده باشید . می توانید این مبلغ را از 9000 تومان مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنید کم کنید و فقط مبلغ 900 تومان مالیات بپردازید.

مثال ما برای یک محصول بود تا شما نحوه محاسبه ارزش افزوده را متوجه شوید ولی در سامانه ارزش افزوده شما باید جمع فروش کالا یا خدمات سه ماهه خود را وارد کنید و در بخش خرید جمع محصول یا خدمات خریداری شده را وارد کنید.

نحوه تکمیل اظهارنامه عادی ارزش افزوده

وارد سایت مالیات بر ارزش افزوده شوید ، در سمت راست اطلاعات کاربری خود را وارد کنید. و وارد سامانه شوید در سمت راست سامانه نوشته شده است تسلیم اظهارنامه عادی ، وارد آن شوید ، دوره خود را انتخاب کنید،

معمولا خود سامانه روی دوره ای که باید اظهارنامه آن دوره ارسال شود قرار گرفته تایید کنید و وارد بخش اظهارنامه شوید . در این صفحه دو بخش اصلی وجود دارد بخش خرید و بخش فروش

در جدول شماره 1 که اطلاعات مربوط به فروش یا صادرات کالاهاو خدمات است ، شما باید کلیه کالا و خدمات خود را که در این سه ماهه عرضه کرده اید جمع کنید . و در سامانه وارد نمایید.

در این بخش اگر خدمات و یا کالا شما بخشی از آن دارای معافیت است و ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد که متناسب به فعالیت خودتان می توانید از اداره ی دارایی جویا شوید و آن بخش را در قسمت معافیت وارد کنید و اگر تمام بخش فعالیت شما دارای ارزش افزوده است.

باید در همان قسمت فروش کالاها و خدمات مشمول اطلاعات را وارد کنید ، سامانه به صورت اتوماتیک میزان ارزش افزوده متعلق را محاسبه می کند .

در جدول شماره 2 بخش خرید و واردات کالا یا خدمات ، شما باید کالاها و خدمات مربوط به فعالیت خود را که در این چرخه قرار دارد را وارد کنید مثلا اگر شما برای تفریح رفتید جایی و خرید کرده اید و مالیات ارزش افزوده پرداخت کردید ربطی به فعالیت اقتصادی شما ندارد و نمی توانید آنرا در این قسمت وارد کنید .

اگر هم هیچ گونه خدماتی یا کالایی که شامال ارزش افزوده و یا معاف باشد  نداشتید باید در این قسمت عدد صفر را وارد کنید ، معمولا شغل هایی مانند مشاوره املاک بدین صورت هستند که فقط بخش فروش را باید تکمیل کنند .

در پایان اطلاعات مودی را وارد کنید و تایید کنید . دقت کنید ارزش افزوده پرداختی از ارزش افزوده تعلق گرفته به شما کسر خواهد شد و شما ما بقی را باید پرداخت کنید . اگر مبلغ کامل را اشتباهاً پرداخت کردید ، به صورت بستانکار در حساب شما ذخیره خواهد شد. پس نگران نباشید.

پس از ثبت اطلاعات و تایید آن دو بخش از زیر سایت وجود دارد که نوشته شده است صدور الکترونیکی قبض پرداخت عوارض و صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات وارد هر کدام به صورت جداگانه شوید و میزان مبلغ مالیات تعیین شده را وارد کنید و گزیته صدور فیش را بزنید ، تا فیش مربوطه صادر شود .

دقت نمایید در قسمت عوارض شما باید مبلغ عوارض را وارد کنید و در قسمت مالیات ، مبلغ مالیات را وارد کنید. در قسمت نوع حساب نیز روی سایر کالاها و خدمات بزنید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *